Vraag & Antwoord; Maarten Nous

Ik ben Maarten Nous. Vroeger begonnen als eenmansteam, tegenwoordig bestaat ons MicroPulling Team Showtime uit 4 personen. Grondlegger Maarten Nous [zo’n 21 jaar actief], Aukje Dirkx [zo’n 10 jaar actief] en onze kinderen Mirte en Jelle [vaak in de schuur te vinden] complementeren het team, dat elke keer de reis vanuit het verre zuiden [lees: Bladel] onderneemt om mee te strijden voor de punten.
Na een 15-tal jaren gevoetbald te hebben, zorgde een sportblessure ervoor, dat de voertbalschoenen in de wilgen konden. Altijd iets met mijn handen willen doen en omdat tractorpulling al gevolgd werd, maar het toch echt te duur was om een grote puller in de schuur te zetten, toch maar voor het kleine werk [micropulling] gekozen.
In de afgelopen jaren met verschillende pullers gereden, al dan niet met succes, zoals The Special, Red Devil later veranderd in Flying Horse, Red Alert, Dust Warrior II, No Mercy. Daarvan zijn er 3 over gebleven waar we nu nog mee strijden.
De superstocks Dust Warrior en Flyin ‘ Dust en onze vrije klasse puller Showtime. Deze 3 pullers zorgden en zorgen ervoor, dat we regelmatig in de top te vinden zijn en hopelijk kunnen we dat nog lang volhouden, want het spelletje micropulling is zo leuk !!

Showtime – 2016

1 – NMPO: Wat doe je in je dagelijkse leven?
Maarten: Magazijnmedewerker bij Lekkerland in Son

2 – NMPO: Wat vind je leuk in je vrije tijd, naast MicroPulling?
Maarten: Tractor Pulling, dingen ondernemen met de kinderen, tv kijken

3 – NMPO: Wat vind je leuk aan MicroPulling?
Maarten: De techniek, iets bedenken, dan uitwerken en als het dan nog blijkt te werken, zoals jij bedacht hebt, geeft dat een enorme kick. Maar ook de gezelligheid, die er heerst in een groep mensen, die allemaal dezelfde passie uitdragen. Op de baan zijn we mekaars vijand, maar buiten de baan of tijdens de wedstrijd mekaar helpen, om een goed mogelijk resultaat weg te zetten.

4 – NMPO: Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met MicroPulling?
Maarten: In een schoolagenda ooit een afbeelding van tractor pulling gezien. Bij ons in het zuiden reed de ITTC en die ben ik gaan volgen [lees: 1988], omdat ik niets van het bestaan van de NTTO afwist. Toen was er nog geen internet en kwam tractorpulling nog sporadisch op tv. Maar toch een keer op een verregende B-Divisiewedstrijd in Etten Leur [in 1992] terecht gekomen en daar kwam ik het echte werk tegen. Bij de NTTO-promotiestand 2 magazines gekocht en daar stond het bij iedereen welbekende interview met Wim Markus in. Dat wekte mijn interesse. In Putten [1993] heb ik micropulling voor het eerst live gezien. Daarna contact opgenomen met Alex Witteveen en toen is het balletje gaan rollen. Een keer bij Nico Verwoerd langs geweest om mijn eerste achteras op te halen. In 1994 alle NMPO-wedstrijden gezien als toeschouwer en langzaamaan beginnen met bouwen [Superstock: Black Mystery]. Dit werd geen succes en daarom halverwege het seizoen 1995 The Special van Jack Akkerman overgenomen. Vanaf 1996 bestorm ik de wedstrijdbanen.

De Black Mystery, die nooit een meter gereden heeft…

5 – NMPO: Wat is je favoriete wedstrijd en/of baan?
Maarten: Alphen, omdat dat mijn thuiswedstrijd is. Ook komt meestal de familie kijken en onze kinderen.

6 – NMPO: Waar en wanneer heb je voor het eerst gereden met een MicroPuller?
Maarten: De bedoeling was op 22 juli 1995 in Speuld, maar Black Mystery startte [gelukkig] niet. Mijn eerste echte run was op 27 mei 1996 in Emmeloord in de superstock 3,5 kg met The Special en die werd gelijk winnend afgesloten !!

7 – NMPO: Wat was je grootste succes?
Maarten: In de winterperiode 2015-2016 Showtime zelf opnieuw opgebouwd naar eigen ideeën. Nieuwe brandstoftank, nieuwe voorasconstructie, nieuw electra-bakje tussen de motoren, nieuwe carbon framebalk en dan Eurocup-winnaar in de vrije klasse 5,5 kg en Nederlands kampioen worden in de vrije klasse 4,5 kg, dat geeft een gevoel, wat je met geen pen niet kunt beschrijven !!

8 – NMPO: Welke klasses spreekt je het meest aan?
Maarten: Superstockklasse, vanwege de uitdaging om alles onder de motorkap te krijgen.
Maar ook de vrije klasse, vanwege het brute geweld wat overgebracht moet worden op de 2 achterbanden.

Flyin` Dust – 2016

9 – NMPO: Wat was je grootste teleurstelling?
Maarten: Meerdere
*Ik weet niet meer welk Europees Kampioenschap het was. Met Flyin ‘ Dust in de 3,5 kg klasse de leider voorbij rijden en dan buiten de baan vliegen.
*Toen in Alphen 2016 voor de ogen van je familie, die speciaal voor jou gekomen zijn, je puller zo erg kapot gaat, dat je na 1x rijden klaar bent, terwijl je het klassement aanvoert.
*Maar ook door de talloze tegenslagen op het punt gestaan te hebben om te stoppen met de micropullingsport. Gelukkig doorgezet, toen de vrije klasse puller Dust Warrior gebouwd met de geblazen motor en toen kwamen de successen.

Hier de Dust Warrior in 1999, met de geblazen motor!

10 – NMPO: Welke dingen moeten er veranderd worden binnen de sport?
Maarten: Kortere pauzes en eerder beginnen, zodat we voor alle klassen ruim de tijd hebben om een mooie wedstrijd te kunnen rijden.

11 – NMPO: Wat zijn je toekomstplannen voor MicroPulling?
Maarten: Proberen onze 3 pullers betrouwbaar te houden en zolang mogelijk in de top van Nederland en Europa mee te strijden.
Een nieuwe puller voor de vrije klasse 5,5 kg, die sterk genoeg is om tegen een turbine te strijden. Je moet iets te wensen hebben, maar we gaan het wel proberen. Dit wordt wel een meerjaren plan, waar we binnenkort mee gaan starten.

12 – NMPO: Wat was voor jou het belangrijkste moment in de MicroPulling sport?
Maarten: Meerdere.
*Voor de 1e keer Nederlands Kampioen [2005] worden met Dust Warrior door in de allerlaatste pull Maximum Risk [die 1e stond met 2 ptn voorsprong] met 12 cm te verslaan.
*In 2009 Europees Kampioen worden met Dust Warrior en samen met je vriendin [Aukje], die 3e werd op het podium staan.
*In 2016 dubbel Nederlands Kampioen worden. In de superstock 3,5 kg met de nieuwbouw Dust Warrior en in de vrije klasse 4,5 kg met Showtime door op de laatste wedstrijd in Nieuwe Horne de koploper te achterhalen.
* In 2016 met Showtime Eurocupwinnaar worden in de vrije klasse 5,5 kg.
* In de afgelopen 21 jaar ben ik 7x Nederlands kampioen, 1x Europees Kampioen, 1x Eurocupwinnaar geworden en 3x Puller of the Year en 4x Mooiste Puller.
*In 2016 in Alphen : voor de eerste keer samen je zoon op het podium staan. Hij praat er nu nog over !!
Allemaal belangrijke momenten en dankbaar om het allemaal te mogen beleven, maar het belangrijkste is toch wel de gezelligheid onderling en dat zit wel goed bij de NMPO !!
Samen maken wij de show !!

Dust Warrior – 2016

13 – NMPO: Wat was je favoriete MicroPulling project in een winter?
Maarten: In de winterperiode 2015-2016 Showtime in eigen beheer opnieuw naar eigen inzicht opgebouwd en gelijk Nederlands Kampioen in de vrije klasse 4,5 kg worden , maar ook Eurocupwinnaar in de vrije klasse 5,5kg en in de 4,5 kg 2e worden.

14 – NMPO: Wil je verder nog wat zeggen?
Maarten: Als je ziet wat er vroeger rondreed bij de NMPO, dan was een 18 cc motor een dikke motor en kon je makkelijk meekomen. Maar als je ziet wat er nu rondrijdt, zoals 3x 32 cc, zwaar opgevoerde benzinemotoren en heuse turbines en jij mag daar deel vanuit maken en meestrijden, dan ben je toch een bevoorrecht mens !!
Samen met een select groepje mensen [maar 50 in geheel Nederland] dezelfde passie hebben en uitdragen. Door heel Nederland rijden, samen heel veel plezier maken en met techniek bezig zijn, dan zijn wij toch uniek !! Daarom mogen wij als NMPO-leden trots zijn op hetgeen wij samen bereikt hebben !! Machtig mooi om daar deel vanuit te mogen maken!!

NMPO: Maarten, bedankt voor dit leuke stukje, en succes in de toekomst! Hopelijk blijf je nog vele jaren bij ons!

No Mercy in 1998, voorzien van 2x Rossi 10cc, later motoren verkocht aan de familie Vreemann.

De Red Devil in 1996, de oude Helloise van Alex Witteveen, later omgedoopt tot Flying Horse.