Brandstof

TORNADO BRANDSTOF
Speciale brandstof voor modelbouw motoren

Tornado_25

De juiste brandstof is van levensbelang voor de levensduur van je motor. Hij bestaat uit een mix van Metanol (een alcohol soort, en is de eigenlijke brandstof), speciale Olie voor de smering van de bewegende delen, Nitromethaan (geeft extra koeling en vermogen) en diverse toevoegingen die vervuiling en oxidatie van de motor voorkomen.

Tornado brandstof is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen voor gebruik in diverse motoren, en geeft een goede prestatie van de motor en een lange levensduur. De nieuwe Tornado brandstof bevat 14% olie. De meeste soorten brandstof hebben tot nu toe zo’n 9% olie, omdat dat de meeste prestatie levert, en de motor iets minder rookt.

Dit is belangrijk voor wedstrijd rijders, die het maximum uit hun motor willen halen, ongeacht de levensduur van de motor. Meestal wordt er geadviseerd om de nieuwe brandstof OIL+ versie met 14% (synthetische) olie te gebruiken, omdat de motor dan beter gesmeerd wordt, en de kans op schade aan de motor vele malen minder is.

De laatste paar tienden van de pk,s zijn meestal minder belangrijk dan de levensduur van de motor. Verder zitten er allerlei toevoegingen of ‘dopes’ in Tornado brandstof die vervuiling van de motor tegengaan, en die zuren die bij de verbranding ontstaan binden. Deze dopes zijn dus heel belangrijk voor de levensduur van de brandstof.

Denk er om dat zowel olie als dopes in verhouding tot de eigenlijke brandstof, de metanol dus, duur is. Dit verklaart een groot deel van de prijsverschillen in brandstof: Hoe minder dopes en hoe minder olie, des te goedkoper de brandstof dus is, maar hoe duurder de motor revisie!

fueltornadoDan zit er ook nog NITRO toegevoegd in de brandstof. Door veel Nitro toe te voegen aan de brandstof kan de prestatie van de motor opgeschroefd worden, maar meestal ten koste van de levensduur. Zo bestaat er brandstof met 25% en meer nitro, maar dat bekort de levensduur aanzienlijk.

Helaas hebben veel mensen dan de nijging om te zeggen dat hoe minder Nitro hoe beter, maar dat is ook niet zo. De Nitro toevoeging zorgt er ook voor dat een motor minder warm wordt, makkelijker start en beter loopt, en rijker afgesteld kan worden.

Vrijwel alle AUTO motoren zijn speciaal gemaakt om op +/- 16% Nitro te lopen ( in tegenstelling tot vliegtuig motoren, die zijn en anders geconstrueerd en worden anders gebruikt dan auto motoren). Alle huidige auto motoren voor ‘recreatief gebruik’ zijn hiervoor gemaakt en zullen hier het beste op lopen!

De wat snellere motoren lopen tegenwoordig ook heel goed op 20% nitro, en als ze er dus voor gemaakt zijn, is dat geen probleem. Maar 16% is altijd goed, ook als een motor op 20% mag lopen. Maar b.v. het gebruikt van 10% Nitro raden wij ten zeerste af voor gebruik in auto motoren, laat dat maar aan de vliegers over.

Brandstof voor gloeiplug motoren is eigenlijk een vrij instabiel goedje: het hoofdbestanddeel is methanol, wat makkelijk verdampt en bovendien vocht aantrekt uit de lucht, dus bewaar je brandstof altijd in een goed afgesloten blik.

Maar ook ‘zweet’ de methanol door het kunststof van een plastic fles of can. Als je de brandstof dus bewaard in een plastic can, is na verloop van tijd een deel van de methanol verdwenen, en is de samenstelling van je brandstof dus veranderd.

Er zit echter nog een veel groter bezwaar aan doorzichtige plastic cans: De Nitro Methaan, wat dus een zeer belangrijk deel van je brandstof is, wordt afgebroken onder invloed van (zon)licht. Dat alleen is al erg genoeg, maar nog erger is dat het dan in de loop van de tijd uiteen valt in verschillende zuren, die natuurlijk erg slecht zijn voor je motor.

KORTOM: BRANDSTOF VOOR GLOEIPLUG MOTOREN HOORT IN EEN BLIK TE ZITTEN!

Verder is het dus zaak om brandstof koel te bewaren in een goed afgesloten can, zodat er én geen licht én geen vocht in kan komen.

Micropulling is de meest krachtige modelbouwsport!