Een van de moeilijkste onderdelen van de aandrijflijn om te maken bij een micropuller, blijft toch de achterbrug met differentieel.
Meestal moet er een draaibank en, of freesbank bij komen om dit onderdeel te maken, en als je dat niet hebt, word het erg lastig.
Laten we eerst de geschiedenis eens gaan bekijken over de achterbrug in de micropulling.
Begin de jaren 90 werd er gebruik gemaakt van een grondplaat van aluminium, waarop drie lagerblokken gemonteerd werden.
Twee lagerblokken die dwars op de rij richting stonden, waren voor het differentieel.
De andere werd gebruikt voor het pignonwiel.
De drie lagerblokken werden van boven met een driehoekige plaat aan elkaar verbonden, zodat het pignonwiel niet weg kon buigen t.o.v het kroonwiel onder een pull.
Deze zogenaamde open achterbruggen gaven nog al eens problemen, omdat het moeilijk was om alles keurig uit te lijnen en dan trad er vaak slijtage op aan kroon of pignonwiel. Of in de ergste gevallen breuk, omdat het hele differentieel vast sloeg, of een lagerblok losraakte.
Ook hadden de achterbruggen het zwaar te voorduren vanwege het stof, en andere vuiligheid wat in de lagers en tussen de tandwielen kwam.
Benny Vreemann uit Neede vond de zogenaamde dichte achterbrug uit en dit voorbeeld werd door veel nieuwe leden opgevolgd.
Benny was niet zo kapot van losse lagerblokken die je moest vast maken op een plaat. Volgens Benny kon het allemaal veel makkelijker en beter in lijn gebouwd worden. Hij ontwierp een achterbrug die uit 4 onderdelen bestond.
Het huis, linker en rechter zijplaat met bevestiging van de wielassen, en het pignon gedeelte.
Alle onderdelen waren van aluminium gemaakt.
Het grote voordeel van deze achter brug was, dat je alles in lijn had staan en je er gelijk, zonder daar een aparte bevestiging voor te maken, de wielen aan kon monteren.
De achterbrug was ook nog erg licht van gewicht, en dat gaf natuurlijk ook weer de nodige voordelen.
Benny maakte gebruik van een 1 op 3 vertraging in het differentieel en met het wisselen van tandwielen vlak voor de achterbrug of in het wiel met een eindvertraging kon zo de juiste wielspin worden bereikt.
Zo werden de achterbruggen toen gebouwd, maar dit type achterbrug is niet meer weg te denken in de micropulling.
Er worden wel steeds andere differentiëlen gebruikt, maar de constructie van het huis is identiek als dat van Benny Vreemann .
In de micropulling zijn de laatste jaren nog al wat verschillende motoren gekomen, zoals turbine motoren, 4takt motoren, hoogtoerige en laagtoerige motoren.
Vooral voor de laag toerige motoren is het vaak moeilijk om een goede achterbrug te bouwen.
Met een 1 op 3 vertraging in de achterbrug kom je niet op de gewenste wielspin uit, dus moet je een kleinere vertraging hebben.
Het differentieel moet dan b.v. 1 op 2 of 1 op 1,5 hebben om de gewenste spin te hebben.
Arian Hendriks heeft al heel wat achterbruggen voor 4takt motoren gemaakt, en heeft nu een van de lichtste achterbruggen in zijn Super Stock liggen. Hij is heel klein van omvang, super licht, en sterk, want er staat een geblazen 20cc voor die toch zo,n 3,5 pk geeft.
Arian maakt eigenlijk voor heel de vereniging achterbruggen, en we hebben nog maar zelden gehoord dat ze slecht gebouwd waren, of kapot gingen.
Nog iemand die wel een heel aparte achterbrug heeft gemaakt is Frank.
Frank z’n achterbrug is totaal anders opgebouwd, en heeft een ingebouwde eindvertraging. Het doel van zijn idee is, een achterbrug ontwikkelen waar alle in de micropulling gebruikte motoren voor gezet kunnen worden, zodat je niet bij een nieuw gebouwde puller telkens een andere achterbrug moet maken.
De achterbrug heeft aan beide zijden een klein tandwiel kastje zitten, waar hij de wielspin mee naar boven of naar beneden kan halen.
Frank hoeft alleen maar een paar tandwielen te wisselen om de gewenste wielspin te krijgen.
Nog een voordeel van deze constructie is, dat er geen vuil in de tandwielen kan komen omdat het volledig afgesloten is.
Een achterbrug is dus eigenlijk het belangrijkste deel van een micropuller, omdat daar alle krachten op komen en dus goed moet functioneren onder de pull.
Laten we nu eens gaan kijken hoe een achterbrug precies gebouwd wordt.
Allereerst word het huis gemaakt, natuurlijk uit aluminium(of magnesium), want het moet ook weer niet te zwaar worden.
Het huis wordt gemaakt van een massief rond stuk aluminium wat op de draaibank uitgedraaid wordt tot de juiste diameter is bereikt.
De diameter hangt af van de grote van het kroon wiel.
Als het huis op binnenmaat gedraaid is, kan de buitenkant bewerkt worden met een freesbank.
Meestal worden het huis 6 hoekig gemaakt, maar dat is ieder zijn eigen idee.
Zorg dat je bij het af frezen van het huis voldoende vlees overhoud om door iedere hoek van het huis een gaatje te boren en schroefdraad te tappen van m3.
Als je dit onderdeel klaar hebt, voel je gelijk dat het bijna niets weegt, en je kunt het bijna fijn knijpen.
Maar voor de stevigheid zorgen de twee onderdelen waar we het nu over gaan hebben, namelijk de zijplaten van het huis. Ook deze twee onderdelen worden uit rond massief aluminium gemaakt.
Aan deze zijplaten worden ook tegelijk de as trompetten gedraaid.
Wat belangrijk is bij het maken van dit onderdeel, is de lagerpassingen, en het gelijk liggen(dus in lijn) van de lagers aan beide zijden.
We beginnen eerst met de buitenkant op maat te draaien, voor het huis en voor de as trompet .
Vergeet niet aan het uiteinde van de as trompet een schijf te draaien, die ongeveer 4cm in diameter is.
Deze schijf word gebruikt om de wielas in te monteren.
Dan word de as trompet doorboord met een 10mm boor, want daardoor heen komt straks de as te lopen die aan de zonnewielen gemonteerd zit.
Als alles aan de buiten zijde klaar is, kunnen we de twee lager passingen draaien.
Zorg er wel voor dat bij het uithalen en terug zetten van het werkstuk in de 3 klauw het werkstuk keurig uitgeklokt wordt (dus slinger vrij ingespannen wordt).
Draai eerst aan de binnen zijde van de zijplaat een rand, die weer precies in het huis valt, want dan zit alles straks keurig gecentreerd.
De grote lagerpassing(voor kogellager 19/10) wordt eerst gedraaid.
Meestal is het lager iets kleiner dan 19mm, dus kun je het maar beter even opmeten met een digitale schuifmaat, als je die hebt.
Draai de lagerpassing 2 honderdste kleiner, en je zult zien dat bij het inzetten van het lager alles soepel blijft lopen.
Dit is heel belangrijk, draai je de passing te klein en sla je het lager er in dan zal het lager vast lopen en kapot gaan.
Draai je de passing te groot, dan zal het differentieel gaan werken in het huis.
In beide gevallen zal de puller naar links of naar rechts toe willen, en is zeer moeilijk recht te houden als de voorwielen opgetild worden.
Als de grote lagerpassing klaar is, kunnen we de kleine passing aan de andere kant op maat draaien, dit zijn meestal 13/6 lagertjes, die heel weinig kunnen hebben.
Ook hier het zelfde verhaal, passing niet te groot en niet te klein.
Als we dit alles bij beide zijplaten gedaan hebben, dan kunnen we het differentieel monteren.
De huls die aan beide zijden van het differentieel zitten schuiven keurig in de lagers in de zij platen.
Nu kunnen we kijken of het huis niet te smal, of te breed is.
Bij een te smal huis loopt het kroonwiel vast en zal zich in laten slijten in de zijkant.
Bij een te breed huis zal het differentieel zijdelingse ruimte hebben en dat kan goed fout gaan wanneer er kracht op het pignonwiel gezet wordt.
Het kroon en pignonwiel kunnen dan namelijk uit elkaar, met het gevolg dat beide tandwielen over elkaar schuren.
Het is dus heel belangrijk dat het differentieel speling vrij in het huis komt.
Als dit allemaal goed is en het differentieel draait soepel, dan kunnen we het pignon gedeelte maken .
Dit onderdeel is niet zo moeilijk, maar het monteren van het pignon gedeelte in het huis moet met grote precisie gebeuren, omdat als dit niet goed gedaan wordt, het differentieel zwaar gaat draaien, of dat het pignonwiel juiste te veel speling heeft t.o.v het kroonwiel.
Het pignongedeelte bestaat uit een huls met daar aan een ring waarmee het pignon gedeelte vast wordt gemaakt aan het huis mbv een paar inbus boutjes.
In de huls zitten twee lagers waardoor de as met pignonwiel loopt.
Het bepalen van het gat in het huis, waar straks het pignongedeelte in komt, kun je keurig uittekenen omdat het huis hoekig is.
Als je precies in het midden van zo’n hoek zit, dan zit je op de juiste hoogte.
Je moet alleen nog bepalen of je op de juiste breedte zit.
Als je het punt hebt af getekend, zet je het huis in de freesbank, en boor je met een center boor precies op het punt een gaatje.
Daarna kun je het gat uitboren, of kotteren tot de juiste diameter is bereikt.
Het differentieel huis is nu klaar op de wiel assen na.
De wiel assen lopen parallel met de as trompetten, en hebben een bepaalde steek.
In de micropulling wordt bijna altijd gebruik gemaakt van een eind vertraging.
Daarom moet er een as lopen langs de as trompetten.
De as wordt gemonteerd in de schijfjes aan de buiten zijde van de trompetten, en in de zijplaten van het huis, zodat de as niet kan torsen.
Bepaal de steek van de tandwielen die je gaat gebruiken voor de eind vertraging, en boor op die afstand een gat dwars door de schijf en door de zijplaat heen.
Zorg wel dat je dit in 1 keer goed doet want anders heb je een gat in de zijkant van het huis en is de speling tussen beide tandwielen of te groot, of te klein.
Hou voor het gemak een vloeitje tussen de tandwielen en meet daarna de steek, dan zit je altijd goed.
Dit waren de belangrijkste dingen voor het bouwen van een achter brug.
Misschien dat je zelf denkt dat het nog eenvoudiger kan, of anders, het maakt niet uit als het maar functioneert.
Als je zelf geen draaibank hebt, en geen freesbank, misschien kun je het wel bij iemand laten maken, maar daar hangt soms een prijskaartje aan.
Zelf maken is natuurlijk leuker, maar dat moet ieder voor zich weten.
Nog 1 ding met het gebruik van magnesium: Zoals je weet is magnesium zeer brandbaar spul, dus als je met dit materiaal werkt, kijk dan goed uit .
Als je een achterbrug gaat bouwen, dan wensen we je er veel succes mee, en je kan natuurlijk altijd terecht bij onderstaande namen voor vragen over achterbruggen.
Veel bouw plezier.
Martin Stouten
Met dank aan : Benny Vreemann, Arian Hendriks, Marien Markus en Frank.
Micropulling is de meest krachtige modelbouwsport!