Motoren in de Micropulling:
Als je een micropulling wedstrijd, of demo bezoekt, zie je op 1 dag allerlei soorten motoren voorbij komen.
Maar, wat is nu en geschikte motor als je als nieuw lid mee wil doen, of als je het niet al te duur wil maken, en toch leuk mee wil rijden. Daar gaan we het in dit stukje over hebben . Maar eerst gaan we eens bekijken wat voor motoren er allemaal gebruikt worden.
Natuurlijk mogen de vliegtuig modelbouw motoren niet ontbreken.
Ze zijn er in 2 varianten , 2takt/en 4 takt uitvoering.
Als je ze goed bekijkt zie je dat er ongeacht het merk weinig verschil in de opbouw zit. De carburateur kan een beetje anders zijn, maar in de afstel schroeven zit weinig verschil.
Dan hebben we ook nog de 3.5 cc race motoren, die onder verschillende merken aanwezig zijn in de micropulling.
Deze motoren laten zich herkennen aan het hoge toerental, de speciale koel- koppen, en de zogenaamde schuif carburateurs.
De volgende motor die aanwezig is in de micropulling, is de turbine motor. Deze motor wijkt kompleet af van alle andere motoren die in de micropulling gebruikt worden. De motor heeft een hoog toerental en levert veel vermogen.
Turbinemotor
Helaas zijn deze motoren nog niet te koop om op een micropuller te bouwen, want ze wegen nog te zwaar, zijn heel duur, en ze zijn te lang, zodat je ze niet kwijt kunt op een puller. Daarom is er een lid die ze zelf bouwt zodat ze wel op een puller gebouwd kunnen worden.
De laatste (nieuwe) soort motor die in de micropulling zijn intrede heeft gedaan, is de benzine motor (bv Zenoah).
De Zenoah
Deze motor heeft standaard een trekstarter, en is zeer eenvoudig af te stellen. De motoren zijn leverbaar van 20 tot wel 400cc, en ze worden meestal gebruikt in vliegtuigen, en race auto’s schaal 1:5.
Als je dit bovenste stukje gelezen hebt, weet je vast niet wat voor motor je moet kiezen, maar daar gaan we je een handje mee helpen.
Wat zijn de belangrijkste dingen die je moet weten van de motor die je gekozen hebt?
Laten we een voorbeeld nemen: Je kiest voor een 3.5 cc race motor van een bekend merk (Serpent, Picco). Als je geen ervaring met deze motoren hebt, is het zo wie zo al een verkeerde keuze die je maakt. Wat voor problemen kom je tegen?
Het grootste probleem bij deze motoren, is de afstelling. Er zijn een hoop mensen die denken dat het wel mee valt, maar helaas is het in de micropulling al verschillende keren voor gekomen dat een lid met deze motoren stopt vanwege het afstel probleem.
We gaan er nog steeds van uit dat je geen verstand van dit soort motoren hebt, maar je wilt hier toch verder mee, wat kun je doen om het onder de knie te krijgen?
Allereerst vragen aan ervaren mensen die met deze motoren rijden in de micropulling, en niet aan mensen die met een race auto rijden met de zelfde kracht bron. Je zult je misschien afvragen waarom niet, nou dat is heel simpel uit te leggen.
Het zijn allemaal auto’s met 1 motor, en dat draait altijd, maar ga je meer van deze motoren op een micropuller bouwen, dan krijg je en heel ander afstelling, en niet alleen de carburateur, maar ook de koppeling.
Je begrijpt dat dit dus geen motoren zijn voor beginners, want ze zijn zeer gevoelig voor het weerstype, en vocht. Deze motoren moet je vaak meerdere keren afstellen op een wedstrijd, om het maximale er uit te halen.
Het enige wat we je aan kunnen raden als je met deze soort motoren begint, is hou vol en probeer zoveel mogelijk het afstellen te leren door met verschillende weersomstandigheden de motor af te stellen, luisteren wat de motor doet.
Stel, je hebt je keuze gemaakt en je koopt een 15 cc standaard vliegtuig motor. Deze zijn in diverse merken verkrijgbaar bij de modelbouw zaken. Op zich geen slechte keuze voor een beginner. De carburateur staat vanuit de fabriek al op een basis afstelling zodat je zeker de motor aan de praat krijgt, en goed kan laten lopen.
Het is verstandig als je de motor eerst leert kennen door hem te laten lopen met een propeller, die zijn standaard verkrijgbaar voor deze motoren, maar let op je vingers bij het starten, gebruik liever een elektrische starter.
Een heel belangrijk aspect wat we nog vergeten hebben, is het leveren van reserve onderdelen. Voor alle boven genoemde motoren, met uitzondering van turbinemotoren geld: Voordat je koopt, vraag eerst of je goed aan reserve onderdelen kan komen.
Koop altijd een bekend merk zoals Rossi, O.S, MAX, Serpent, Picco, want dan weet je zeker dat je daar geen buil aan valt, als er een keer iets kapot gaat. Het nadeel bij vliegtuig motoren is, dat je altijd zelf( of je laat het maken) een koppeling moet maken.
Het huis wel te verstaan, want de koppeling schoen, die kun je weer gewoon kopen. Ze worden namelijk gebruikt in helikopters, en zijn in verschillende soorten verkrijgbaar.
Als je dit onderdeel hebt, kun je vooruit met je motor, op de aandrijving naar de achterwielen na natuurlijk. Deze motoren lopen vrij gemakkelijk, en geven weinig om weer verandering. De uitlaten worden er meestal standaard bijgeleverd zodat je niet meer hoeft te zoeken naar de passende uitlaat. De motoren zijn gunstig geprijsd.
Je begrijpt het al, deze motor is 1 van de motoren die geschikt is als je met micropulling begint.
We hebben het niet over vermogen gehad, want dan kom je misschien te kort als je gelijk met de top mee wilt komen, maar dat is je eigen keuze. Je kan dan misschien een motor nemen met b.v. 20 cc.
De afstelling blijft het zelfde.
Het andere type motor in de micropulling is de 4takt motor.
Deze motoren zijn uitgerust met een nokken as en kleppen, en draaien minder toeren dan de 2 takt motoren. Het grote voordeel hiervan is ,een hoog koppel, maar het nadeel van het lage toerental is de koppeling.
Omdat het toeren gebied van deze motoren klein is, kan je niet zomaar een standaard koppeling monteren, omdat deze koppeling een hoger toerental nodig heeft voor het aangrijpen. Er zijn in de modelbouwzaken wel koppelingen te koop speciaal voor 4takt motoren, maar deze werken niet goed in de micropulling(doorslippen).
Met de motor op zich is niets aan de hand,want ze laten zich goed afstellen, en er moet ongeveer 3 maal per jaar op klepspelling gecontroleerd worden.
Het zit dus in de koppeling, deze moet speciaal gemaakt worden,anders is het resultaat op de baan minder.
De 4takt motoren zijn ook onder diverse merken verkrijgbaar in de modelbouw zaken.
Ook voor deze motoren geld: zorg dat je een bekend merk koopt i.v.m. de onderdelen.
Tot zover het eerste deel, in het tweede deel gaan we het o.a. hebben over turbine motoren en benzine motoren, en bekijken we wat de beste keuze is qua motor, om mee te beginnen in de micropulling.
Dubbele Boxermotor
Martin Stouten
Micropulling is de meest krachtige modelbouwsport!