Motorkappen

Koolstof lamineren.

Nu de Superstock klasse een leuk aantal deelnemers krijgt en de klasse ook spannender wordt, zijn de bouwers er meer op gebrand om alles zo licht mogelijk te maken.

De nieuwkomers van dit jaar laten ook zien dat je een Super Stock in de buurt van de drie kg kan krijgen.

De kappen zijn alleen voor het uiterlijk en hoeven niks geen stevigheid te geven, dus deze kunnen zo licht mogelijk gemaakt worden.

Aangezien ik op mijn werk regelmatig met koolstof bezig ben, lijkt het me leuk/ informatief om hier een stukje over te schrijvenzoals het bij onsgedaan wordt.

Wij gebruiken normaal veel koolstof voor kniebracen en achterspalken van kuit en voet. Ook in onder en bovenbenen protheses gebruiken we koolstof om ankers sterker aan de kokers vast te krijgen.

Wij gebruiken koolstof omdat het superlicht is en ongelofelijk sterk, als het goed gebruikt wordt. Koolstof is een vezelversterkend materiaal en de stevigheid hangt niet alleen af van de koolstof, maar ook hoe het geweven is heeft invloed op hoe sterk het wordt.

Als laatste factoren heb je nog de hars en de druk hoe hoger de druk des te meer koolstof vezels er in een mm worden gedrukt en hoe sterker, maar ook wordt het zwaarder.

In de orthopedie gebruiken we 3 verschillende soorten hars die alle 3 uit een hars bestaan en een harderpoeder. We gebruiken een siegelhars, deze is zeer sterk, maar heeft als nadeel dat het zeer irriterend is voor de huid.

Een voordeel van deze hars is wel dat het ook met lucht uithardt wat de andere twee niet zo goed doen. De laminierhars gebruiken we het meest, dit is een siegelhars met weigh 80-20 gemengd hierdoor wordt het soepeler en geeft het minder irritatie aan de huid.

De weigh is een soort weekmaker alleen verdampt deze niet. Als laatste hars die wij bij het gieten gebruiken is de weigh deze hars blijft ook flexibel als de hars is uitgehard. Een nadeel hiervan is wel dat de koolstof hier niet tegen kan. A

ls het te flexibel is breken de vezels van de koolstof. Voor de micropulling zou een epoxy hars waarschijnlijk meer voordelen hebben, omdat deze ook bestand is tegen hogere temperaturen. Koolstof heb je in verschillende diktes en in verschillende soort geweven.

Hoe dikker de vezelstroken zijn hoe ongelijkmatiger de andere kant dan de kant van de mal wordt. Dan heb je nog verschillende soort geweven doeken. Je het kruislings geweven doek hierbij liggen de vezels onder 90 graden op elkaar, maar dit bestaat ook onder hoeken van b.v. 60 en 45 graden.

Ook de 1 over 2 of een over 3 bestaat er, maar daar zit weinig voordeel in voor micropulling. Als laatste koolstof die ik ken is er de parallel koolstof band waar de vezels alleen parallel liggen en door dunne kunststof draadjes bij elkaar worden gehouden.

Om een spatbord of motorkap te maken heb je een mal nodig. Ik heb een positieve mal gebruikt, maar als je de buitenkant super glad wil hebben is een negatieve mal beter. Dit kost je alleen wel iets meer werk.

Aangezien ik de mallen nog had liggen die ik gemaakt had voor het model waar ik in ’98 al mee reed was dit eenvoudig en een snelle manier om een paar kappen te maken.

foto1

De houten mal (zie foto 1) is voorzien van een stuk betonijzer aan de onderkant om hem makkelijker in te spannen. Normaal plaatsen we een prothese / orthese op dezelfde manier in de buis waar een vacuümpomp op is aangesloten.

Op de tweede foto is te zien dat er een pva folie overheen zit. Dit is een folie die oplost in water. Wij maken een handdoek nat en laten de folie hier een half uurtje opgerold in liggen. De folie is zowel in plaatvorm als in puntzak vorm te verkrijgen.

Als beide niet goed passen, kan je ook met een strijkbout de folies aan elkaar smelten. Een nadeel hiervan is dat je een lasnaad krijgt te zien in je gietwerk. De folie wordt om de buis afgetaped zodat deze luchtdicht is. (foto 2)

foto 2

Om de dikkere ring heb ik een triko (stoffen kous) gedaan zodat de folie niet lek gaat op de scherpe inkepingen van vak inzagen met een oscileerzaag. Dan zetten we een kraan open zodat aan de onderkant van de buis de  lucht wordt afgezogen. Dit gebeurt met een onderdruk van 0,8 bar.

De folie komt hierdoor helemaal strak om de mal te zitten. Dan komt de koolstofmat, waar we op de randen die we uit gaan knippen eerst dubbelzijdig plakband plakken. Dit plakband is alleen een plaklaag zodat het weinig verzwakt, ook gaat het hierdoor niet rafelen en het plakt op het model of op een tweede laag koolstof.

De spatborden die ik nu op de Superior Force heb zitten, zijn aan de bovenkant 3 lagen dik en aan de binnenkant twee lagen dik. Dit is misschien wel een beetje dik, maar ik wilde nu eens een keer kappen die langer mee gaan dan een seizoen daarom heb ik zie misschien iets aan de dikke kant. Als alle lagen koolstof over de mal zitten (foto 3) doen we er weer

foto 3

Als alle lagen koolstof over de mal zitten (foto 3) doen we er weer een pva folie overheen een puntzak model die onder breder is als boven. De folie wordt zover naar beneden getrokken, dat deze om de witte kunststof ring kan (foto 4).

foto 4

Aan de onderkant van deze ring kunnen we ook weer de folie afzuigen dit gebeurt met een onderdruk van 0,6 bar zodat we niet alle hars ertussenuit drukken.

De bovenkant van de puntzak sluiten we eerst tijdelijk af met een klemmetje zodat de lucht er helemaal tussenuit wordt gezogen. In het laatste stukje van de puntzak laten we de hars lopen en die knopen we aan de bovenkant af met een touwtje en proberen hier zo min mogelijk lucht bij in te hebben.

Dan halen wehet klemmetje er af zodat de hars naar de koolstof kan lopen. Met een vetert masseren we de hars in de koolsof en na 20 of 30 minuten begint deze warm te worden dan kunnen we de laatste bellen lucht er nog uit drukken.

Dan na een paar minuten zijn de kappen hard. We snijden de folies door en trekken ze van de kappen af.

De randen maken we precies zoals we die hebben willen op schuurmachines of decoupeerzaag bij grote stukken en maken het helemaal af met een waterproof schuurpapiertje, een kleurtje er over en de kappen zijn klaar. Ruud Brinkman

Micropulling is de meest krachtige modelbouwsport!