Algemene wedstrijd informatie!

Zoals jullie natuurlijk weten rijden er meerdere klasses binnen de Nederlandse MicroPulling Organisatie(NMPO). Hieronder is een korte uitleg over die klasses, en ook in welke volgorde er gereden wordt.

3,5Kg Vrije Klasse;
Zoals de naam misschien al zegt; je mag alles aan en met je puller doen, mits je maar binnen de 3,5kg blijft inclusief volle tank(s) brandstof, en de puller voldoet aan het technisch reglement. Sommige pullers rijden met 1 motor, er rijden er wat met 2 motoren en zoals het er nu naar uit ziet komen er in de toekomst ook in deze klasse pullers met 3 motoren!

De Eagle`s Eye van Marien Markus in de 3,5Kg Vrije Klasse

3,5Kg SuperStock Klasse;
Ook hier staat 3,5Kg voor als totaalgewicht van de puller, maar dit is toch wel een heel ander verhaal. Alle pullers binnen deze klasse mogen maximaal met 1 motor rijden, en moeten het uiterlijk van een landbouw tractor hebben. Oftewel, iedereen in deze klasse moet zorgen dat alles wat ze bouwen, onder een motorkap zit. Denk aan de motor, de elektronica etc. Ook moet natuurlijk het technisch reglement nagestreefd worden in deze klasse.

De Hurricane van Jeroen Oltvoort. Zoals je hier kunt zien moeten de pullers in deze klasse dus op een landbouw voertuig lijken. In dit geval zit er dus een Ford 9600 motorkap op.

2,9Kg Two Wheel Drive Klasse;
Voor alle puller binnen deze klasse geldt; de pullers moeten een uiterlijk hebben van een auto, en mogen in totaal maximaal 2,9Kg wegen. Ook dit is natuurlijk weer inclusief 1 volle tank brandstof, omdat er ook in deze klasse maximaal met 1 motor gereden mag worden. Ook mag deze desbetreffende motor een inhoud hebben van maximaal 10cc. Dus ook in deze klasse moet iedere deelnemer er voor zorgen dat alles wat ze bouwen, onder een welbekende body zit(een kap van een schaal 1/10 auto uit de modelbouw wereld), en moet er gebouwd zijn volgens het technisch reglement.

Olijfje van Laurens Verwoerd. In deze klasse moeten de pullers een auto body hebben, en hier is dus een Honda S2000 kap op gezet.

4,5Kg Vrije Klasse;
Deze klasse staat gelijk aan de 3,5Kg Vrije Klasse die we aan het begin van deze uitleg genoemd hebben, maar zoals je kunt zien aan de naam van de klasse mogen de pullers in totaal 1Kg meer wegen. Dat betekend dat er in deze klasse vaak meer, grotere, zwaardere en sterkere motoren op de pullers staan in vergelijking met de lichtere 3,5Kg Vrije klasse. Dus ook in deze klasse mag je weer alles aan en met je puller doen, mits je maar binnen die 4,5Kg blijft en je puller natuurlijk voldoet aan het technisch reglement!

The Ultimate van Martin Stouten. Omdat je in deze klasse dus 1Kg meer tot je beschikking hebt, kun je er dus in verglijking met de 3,5Kg Vrije Klasse meer motoren op zetten.

4,5Kg SuperStock Klasse;
Deze klasse is qua reglement etcetera weer identiek aan de lichtere 3,5Kg SuperStock Klasse. Tot nu toe is het zo dat alle pullers die in de lichtere 3,5Kg klasse rijden, ook in deze zwaardere 4,5Kg SuperStock Klasse rijden. Alleen wegen de pullers dan 1kg meer in totaal, waardoor ze vaak beter te besturen zijn en de rijders net iets meer gas geven en risico’s durven te nemen!

Hier zien we dezelfde Hurricane van Jeroen Oltvoort als in de 3,5Kg SuperStock Klasse, maar als je goed kijkt aan de zijkant van deze puller zie je dus extra gewichten hangen. Hier is nu dus 1Kg bij op gehangen om in de 4,5Kg SuperStock Klasse mee te rijden.

5,5Kg Vrije Klasse;
De zwaarste klasse binnen de NMPO, waarin de echte kanonnen aan de start staan. Ook deze klasse is natuurlijk qua reglement etcetera weer identiek aan de lichtere 3,5Kg en 4,5Kg Vrije Klasses. Zo rijden er in deze 5,5Kg Vrije Klasse zelfs pullers rond met 4 motoren, en gaan we in de nabije toekomst misschien wel naar pullers met 5 of zelfs 6 motoren! Zo zijn er ook pullers die in totaal al richting de 100cc(totaalinhoud van de motoren), en een enkele zelfs daar nog overheen! Sensatie ten top in deze klasse, waarin de leden extreme dingen doen met de techniek!

De Die Hard Stage 3 van Peter Van Boxtel. Hier staan 3 motoren op van 32,4cc en 3 pk per stuk, samen dus goed voor bijna 100cc en 10pk! Dit bewijst dus dat de 5,5Kg Vrije Klasse de sterkste en zwaarste klasse binnen de NMPO is.

Zoals de klasses nu uitgelegd zijn, zo is ook de wedstrijd volgorde waarin de klasses verreden worden op een wedstrijd dag. Wilt u meer weten over de werking van de sleepwagen kunt u hier kijken, en wilt u weten welke pullers er zoal mee rijden binnen de NMPO, kunt u hier kijken! In de uitleg zie je bij elke klasse wel dat er gebouwd moet worden volgens het technisch reglement. Dit is om het aantal ongelukken tot het minimum te beperken. MicroPulling is namelijk niet voor niets de meest krachtige modelbouw sport, dus moet de veiligheid ook streng gehandhaafd worden.
We hopen u via deze manier een betere kijk te geven wat er zoal gebeurd op een wedstrijd dag, en we zien u graag terug op 1 van de wedstrijden die door heel Nederland gehouden worden! Bekijk hier de wedstrijdkalender!