Verslag wedstrijd Nieuwe Horne

De afsluitende wedstrijd van het seizoen 2015 vond ook dit jaar plaats in Friesland. Voor de vijftiende keer kwamen de micropullers naar het Flaeijelfeest in Nieuwe Horne. Ook dit jaar werd er door de organisatie een veelomvattend programma aangeboden over alles wat te maken heeft met landbouw en cultuur uit vroegere tijden.

Het weer werkte gelukkig mee die dag, alhoewel we begonnen met een dreigende lucht en een spatje regen. Daarna klaarde het toch nog op, met zonneschijn en wat bewolking. De grote hoeveelheid regen van de voorafgaande weken had wel voor veel vocht in de grond gezorgd en dat was voor onze 20 meter baan nog niet zo verkeerd.

De ruim dertig pullers werden op een stevige tafel gekeurd door Laurens en Anne-Jan, inclusief de nieuwe twd-auto Giant Firestone van Bram Liefting. Omstreeks 11:00u was er een rijdersvergadering onder leiding van onze voorzitter Jack Akkerman met de mededeling dat de verzekering met Rialto ook geregeld was.

Daarnaast moesten de stembriefjes ingeleverd worden voor de verkiezing van Puller of the Year, Sleutel Award en Mooiste Puller. Er was ook koek bij de koffie, want Carlo van Dienst van de puller Super Massive was voor de tweede keer vader geworden. De felicitaties en gezondheid namens ons allemaal!

Na de vergadering kon het microspektakel beginnen. Met tien deelnemers in de 3,5 kg vrije klasse stond de sleepwagen niet al te zwaar met het gevolg dat er acht deelnemers een full pull wisten te behalen. Black Shadow mocht als eerste en zette een degelijke run neer, hetgeen wel naar tevredenheid van Henk Korenromp was.

Gerco Vink gaf de Rebel de juiste sporen en liet zowaar een full pull zien. Voor Rapido Vespa en Micro Popeye was het een hele klus, want deze twee pullers stonden gelijk in puntenaantal. Micro Popeye had geen goede balans en Dylan had met Rapido Vespa een wilde run – hij ging bijna op zijn kant. Laurens had uiteindelijk de verste afstand van de twee en hij werd voor de zevende keer Nederlands kampioen in de 3,5 kg; een hele prestatie!

Uiteindelijk werd Rebel eerste, Frema’s Toy tweede en Heart Beat derde, wat de dagwedstrijd betreft. Het afgelopen seizoen is door verschillende deelnemers toch een eerste plaats behaald. Dit geeft weer aan hoeveel er mogelijk is in deze klasse en dat niet alleen vermogen belangrijk is.

Paul Zoerink nam vandaag het meeste speakerwerk voor zijn rekening en hij gaf zo zijn theorieën en informatie aan het goed aanwezige publiek. Zelf heeft Paul een keurige derde plaats bereikt met de Blue Diamond op het Nederlands kampioenschap van 2015.

Vanaf 12:20u werd de superstock klasse 3,5 kg verreden. Wimpy was niet binnen de lijnen te houden; het werd twee keer een BB’tje. Uiteindelijk werd Arie Hovestad met Wimpy toch weer Nederlands kampioen in de 3,5 kg superstock!

Maarten Nous wist met Flying Dust 11,02 meter neer te zetten. Hurricane kwam drie centimeter verder. De YS-motor van de Maximum Risk liep goed en Marien Markus zette hiermee eerst 13,57 meter neer. De tweede poging verliep nog beter, want dit werd een full pull. Hiermee behaalde Marien de dagoverwinning.

Na deze klasse gingen we van start met de twd-auto’s. Nieuwkomer Bram Liefting mocht de proeftrek met Giant Firestone uitvoeren. Dit is een voordeel, want zo krijg je toch een poging meer en dat was wel fijn om de motor eens zuiver afgesteld te krijgen onder belasting.

Uiteindelijk was 7,77 meter het beste resultaat voor vandaag. Reinier Septer, die met twee auto’s in deze klasse acteert, bestuurde ze allebei kort aan de full pull. Hij werd met Blue Summit tweede en derde met Golden Bullit.

De gebroeders Roerdink bestuurden A je to, onder leiding van ‘cowboy’ Erik. Ze behaalden een fraaie afstand van 12,43 meter, maar dat was niet genoeg voor het podium. Hier gaan we zeker nog meer van horen, want het rijden gaat steeds beter.

Wij verwachtten wel een nummer één notering van de Italian Job die bestuurd wordt door Jeroen Oltvoord. Door een te arme afstelling kwam hij er echter niet. De tweede run was onstuimiger, want de zijlijn werd net voor de finishvlag overschreden.

Dylan zag met zijn Killer Bee zijn kans schoon, want als laatste starter behaalde hij gelijk een full pull. Hij werd ook nog eens Nederlands kampioen van 2015, dus hij heeft deze titel behouden. Italian Job werd tweede en Golden Bullit werd derde.

Vanaf 14:00u precies werd de koningsklasse 4,5 kg Modified gestart, en hoe! Marien Markus liet even zien hoe dat moest en dat resulteerde in een snoeiharde pull tot in de bult. Er volgden nog tien full pulls, waarvan Martin Stouten met de viermotorige Ultimate wel heel spectaculair hoog over de baan ging en de sound van het kwartet motoren klonk weer heerlijk!

Drie eenmotorige machines die het niet haalden waren respectievelijk Hella Lambada, Heart Beat en Black Shadow. Tijdens de finale was het baantje voor de Flying Eagle perfect; hij ging van start, hangen, rechtuit en het eindigde met een full pull.

Na veel sleutelen draaiden de twee 4-tackt YS-motoren nog niet helemaal zuiver synchroon, maar het zit toch een heel eind op de goede weg. De Flying Eagle behaalde toch mooi de eerste plaats. Gerco Vink werd met Cool Running tweede. Hij perste er alles uit, maar strandde 57 centimeter voor de meet.

Het was jammer dat de turbine Childs Play kort voor de 15 meter-vlag de baan uitging, anders was dit de tweede full pull in de finale geweest. De Rapido Vespa leverde een knappe prestatie en werd derde. Daarmee werd deze puller derde in het Nederlands kampioenschap. De tweede plaats van het kampioenschap was voor Micro Popeye.

De prestaties op de Friese zandbaan waren helaas niet overtuigend. Dit kwam omdat een van de motoren achteraf vast bleek te zitten en met twee draaiende motoren kom je helaas niet zo ver. Anne-Jan Visser wist wederom de kampioenstitel te behouden. Hij heeft het hele seizoen knap solide gereden en zo voldoende punten gespaard; gefeliciteerd hoor!

Na bijna anderhalf uur mochten de smokers aantreden in de 4,5 kg uitvoering. De Maximum Risk mocht het als eerste proberen en het werd een afstand van 11,59 meter. Bij de tweede poging werd het bijna full pull, maar helaas toch een BB’tje. Hurricane en Wimpy haalden wel een full pull.

Maarten Nous’ Flying Dust gromde lekker, maar de balans was er niet: 9,56 meter was de beste afstand. Arie Hovestad haalde met Wimpy evenveel punten als Jeroen Oltvoord met Hurricane. Arie had echter vier overwinningen behaald dit seizoen, tegenover drie van Jeroen.

Daarmee pakte Arie dus een dubbele overwinning wat de superstock betreft. Bij de start waren er veel sporen in de baan ontstaan. Doordat je in het najaar bezig bent, wordt de baan vanzelf vochtiger met het gevolg dat er wel degelijk pkaa’s nodig zijn om te kunnen winnen.

In de 5,5 kg vrije klasse bestuurde Henk Korenromp zijn trouwe Lambada uiteindelijk naar een zesde plaats. Cowboy en Heat behaalden in de finale een gedeelde vierde plaats met een BB.

Maarten Nous bracht zijn fraaie Showtime in stelling, maar zijn Waterloo was bij 10,30 meter. Cool Running en Flying Eagle sleurden aan de blauwe sleepwagen alsof het niets was. Beide behaalden een full pull in de finale. In de superfinale zat de gewichtenbak stampvol.

Gerco Vink kreeg met de Twin Cool Running het vermogen het beste aan de grond. Het werd wederom een full pull. Iets meer dan twee meter erachter strandde de Twin 4-tackt Flying Eagle met een tweede plaats.

Gerco Vink behaalde met acht overwinningen de titel Nederlands kampioen in de 5,5 kg vrije klasse van dit seizoen. Het zilver was voor Maarten Nous met Showtime en het brons was voor Erik Roerdink met The Cowboy.

En zo zit het seizoen van 2015 er weer op. Over vier weken hopen we elkaar te treffen op de feestmiddag en -avond. Het was weer een mooie dag in het noorden des lands en hopelijk tot volgend jaar!

Wim Markus